

Introduction
In the world of natural winemaking, a quiet revolution is taking place - one that brings together tradition, intuition, and creativity. It's the return of wine assemblies: wines made not by mixing finished products, but by co-fermenting different grape varieties together from the very beginning. These are not merely technical blends post-fermentation, but intentional compositions of different grapes fermented together from the start, allowing varietal interplay at a microbial and biochemical level.
It's slow, delicate work - more like preparing a long, slow-cooked dish than following a fast recipe. And just like in the kitchen, it takes a true wine cook - a chef of the vineyard - to get it right.
Why It Matters
1. The Vineyard as a Kitchen
In an assembly, each grape brings something to the table: fruit, acidity, structure, spice. The winemaker's role becomes more culinary than chemical - like a chef layering flavors in a stew or composing a sauce. It's not about dominance, it's about harmony.
2. A Super Slow Fermentation Symphony
Assemblies are the slow cooking of wine. Different grapes ripen at different rates. Some bring sugar, others structure or spice. Co-fermentation lets them merge gradually, with natural yeasts and bacteria weaving them together over time - days, weeks, even months. No shortcuts, no corrections. Just patience and instinct.
3. Deepening Wine Knowledge
Assemblies invite both winemakers and drinkers to go beyond surface-level tasting and into a deeper dialogue. Instead of simply identifying a single grape, you begin to ask: How does Tavkveri interact with Chinuri? What happens when Pinot Noir meets Shavkapito? These wines spark curiosity - spark curiosity - not just about flavor, but about how the wine is made. How much skin contact should we allow from Rkatsiteli when blending it with Mtsvane Kakhuri, Kisi, and Khikhvi? How do we handle the seeds? Do we include the stems? Every decision becomes part of a layered conversation between grape, terroir, and method - and that's where true wine knowledge grows.
4. Crafted to Pair, Built to Share
Because of their complexity and layered structure, assemblies are incredibly food-friendly. They're not shy. They evolve in the glass, complement different textures, and bring out the soul of a dish. Chefs love them for the same reason they love fermented sauces or aged cheeses - depth.
5. Wine Art Meets Culinary Art
This deeper approach to winemaking also opens new doors for collaboration with the culinary world. Assemblies speak the same creative language as chefs - balance, texture, transformation, and story. Chefs appreciate these wines not just for their versatility at the table, but for the craftsmanship behind them. Co-creating tasting menus, pairing experiments, or even vineyard-kitchen residencies becomes possible when wine is treated not as a finished product, but as part of a shared creative process.
6. Beyond the Label
These wines don't fit into classic categories. They're not made to be repeated exactly year after year. Each one is a story of a harvest, a vineyard, and a winemaker's intuition. That's why they're alive - and why they teach us something new every time.
Conclusion
Wine assemblies reconnect us with a slower, more intuitive, and more creative side of winemaking. They bridge the vineyard and the kitchen, science and craft, grape and earth. And they remind us that great wine - like great food - takes time, care, and the hand of a master chef who knows when to wait, when to stir, and when to let nature take over.
-
ასოციაცია "ღვინის ოსტატები" და მეღვინე არტიზანები განცხადებას ავრცელებენ2024-04-14
ასოციაცია „ღვინის ოსტატები“ და მეღვინე არტიზანები განცხადებას ავრცელებენ, სადაც გმობენ ხელისუფლების მიერ ინიცირებულ „რუსულ კანონს“ და ხელისუფლებას გადადგომისკენ მოუწოდებენ. განცხადებას ხელს 50-ზე მეტი მეღვინე აწერს. მათ შორის ანდრო ბარნოვი („ღვინის ოსტატები“), ნიკა ვაჩეიშვილი („ვაჩეიშვილის მარანი“), ჯონ უერდემანი („ხოხბის ცრემლები“), ნუკრი ქურდაძე („ფაფრის ველი“), ქეთო ნინიძე („საოჯახო მარანი „ოდა“), თამარ პატარიძე („პატარიძის რაჭული“), თამარ ბოჭორიშვილი („როჭოს ვენახები“), ალექსი ციხელიშვილი („ციხელიშვილის მარანი“), ვაჟა კასრელიშვილი („გებრალე“) და სხვები.
წაიკითხეთ სრულად
-
მოკლედ საქართველოს მეღვინეობის შესახებ2023-02-26
საგულისხმოა, რომ საქართველოს ტერიტორიაზე ღვინის წარმოებას კიდევ უფრო ძველი ისტორია ქონდეს, ვიდრე ეს 5900 წლის წინანდელი არტეფაქტებით დასტურდება. ასევე, შეიძლება იმის ვარაუდიც, რომ ჯერ შუამდინარეთისა და ირანის, შემდეგ კი საბერძნეთისა და რომის გავლით ღვინომ საქართველოს ტერიტორიიდან დიდი გზა განვლო და ჯერ ევროპული ცივილიზაციის განუყოფელ ნაწილად იქცა, დღეს კი მსოფლიოს ყველაზე პოპულარულ პროდუქტთა შორის ერთ-ერთი უპირველესია. ჩვენ ხანდახან ვამბობთ, რომ საქართველო ორი რამის გამო არის ევროპა. ერთი - ესაა ქრისტიანობა, მეორე კი - ღვინო.
წაიკითხეთ სრულად
-
თეთრი ხის თეთრი ყურძენი: ჩინური-ს დასახელების ეტიმოლოგიისათვის2023-01-30
ჩემი გადმოსახედიდან, „ჩინ" ფუძესთან „ჩინურის" დაკავშირება ნამდვილად სწორი უნდა იყოს, თუმცა გაუგებარია, რა კავშირშია მასთან ზეთისხილი და მისი ფოთოლი. ჯერ ერთი, მწიფობისას ყურძნის სხვა მრავალი ჯიშის მარცვალი იღებს მსგავს ფერს და, ესეც არ იყოს, არც ჩინურის მარცვლისა და ზეთისხილის ფოთლის ფერის მსგავსებაა ასე საჩინო, რომ ხალხს ვაზის ჯიშის დასახელებად ექცია. როგორც ქვემოთ წარმოდგენილი მოკლე მიმოხილვა გვაჩვენებს, თავად სიტყვა „ჩინის" (ფერის) მნიშვნელობა ან მეორეული უნდა იყოს და ეს ფუძე ფერთან დაკავშირებული უნდა ყოფილიყო მისი პირველადი, დამოუკიდებელი მნიშვნელობის გამო, ანდა - ფუძე „ჩინ-" ფერის მნიშვნელობით ომონიმიად შეგვიძლია განვიხილოთ და მისი ფესვები კი სხვაგან ვეძებოთ.
წაიკითხეთ სრულად